Páginas

jueves, 18 de febrero de 2016

NÚMEROS and crisis of adult education for 2019



A lot has been said about the necessity to provide evidence base / empirical data while trying to win a policy-maker / civil servant to your side, but it is rarely clarified what is meant by such evidence. It is my strong conviction that one of the best ways to “conquer” a policy maker / civil servant in each level (whomever in public service) is to use the language of figures, i.e. to show how your initiative will take off a burden (part of a burden) of his/her own shoulders – and the state’s also. It can indeed be very challenging to measure the economic effect of adult learning, but if you manage to do that, it will open at least several paths to the hearts of public servants.
See here.
El País. El Roto. Jueves, 5 mayo 2016 
The world is growing older. Now through 2019, about 8,000 “baby boomers” will turn 65 every day — and the fastest-growing population group is adults ages 85 and older. With that growth comes an increased demand in health care, senior housing or co - housing,  home care and other key areas like education, volunteering, etc.

Personas de edad. 
Este término es elegido por que se utilizó en la Asamblea General, en su resolución 45/106, de 14 de diciembre de 1990, proclamó el 1° de octubre Día Internacional de las Personas de Edad, como seguimiento de iniciativas de las Naciones Unidas tales como el Plan de Acción Internacional de Viena sobre el Envejecimiento, aprobado en la Asamblea Mundial sobre el Envejecimiento celebrada en 1982 y que la Asamblea General hizo suyo ese mismo año (resolución 47/86). “Personas de edad” designa a personas que están no sólo obligadas a tener un papel de subordinadas, marginadas, obligadas a ser seres dependientes, relegadas a papeles secundarios o nulos, vaciadas del propio rol social, y sin autonomía personal si no que en este contexto, los organismos internacionales, buscaban designar un sujeto con menos diferencias con el adulto más joven y, en alguna medida, tratando de aportar nuevos significados asociados a estos términos tales como autonomía, derechos, principios, etc., reivindicando con ello un nuevo status dentro del contexto social actual.

Formal Adult Education. Figures in Spain. 2014-2015
http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/alumnado/matriculado/2014-2015/Nota.pdf

TÉRMINO QUE DESAPARECE. El término educación de adultos está desapareciendo de todos lo documentos. En este aparece bajo en nombre de "personal development".  Leemos:

(...) Evidence on adult education, workplace training and informal learning in general is scarce;

the scope of Learning 2.0 strategies in this area is indicated under the heading “personal development”.  EURdoc Review of Learning 2.0 Practices: Studies on the Impact of Web 2.0 on Innovations on Education and Training in Europe by Christine Redecker. IPTS (Institute for Prospective Technological Studies) is one of the 7 research institute of Joint Research Centre of the European Commision. Seville, 2009

También podemos leer en la p. 27 las teorías de aprendizaje en este ámbito 2.0 y de nuevo se margina al adulto (y mayor) cuando se habla de las fases dónde se falla en este ámbito de aprendizaje y dónde se requiere ayuda del profesorado.  Se dice:

(2) research shows that the individual learning process has great difficulty to move from the 
second step in the inquiry cycle (“exploration”) to the third (“integration”). To facilitate this 
step, on the one hand, teaching presence seems vital, assisting with well designed learning
activities, appropriate tasks and questions. On the other hand, a lack of common purpose and
personal connectedness in the group might be responsible for inquiring getting stalled at the
exploration stage. Garrison & Arbaugh (2007) argue that, consequently, social presence needs
to move from open communication to cohesion and then to personal connectedness.

El Mundo, 2015/06/12 La commission Europea lleva casi dos décadas considerando la Educación Permanente un factor clave de crecimiento Europeo. Lo incluyó en  los objetivos para la Agenda de Lisboa del 2010 y lo vuelve a incluir en los objetivos estratégicos para el año 2020.
2007 de los desempleados - estudios o formación 14,6% 
2013 - 13,6%. En otras palabras, el 86% de los desempleados que superan los veintitantos en España no se estaba formando. PIAAC, 2013 Programa Internacional de las competencias para la Población Adulta: 27,5% deficiente comprensión lectora y 30,6% en matemáticas (adultos entre 16 y 65 años) .
2014 - 43, 4% de la población de entre 25 y 64 años tiene un bajo nivel educativo (media en Europa 24%) y dentro de este grupo un 14,4% no acabaron último curso de la enseñanza obligatoria.
2020. Objetivo  de la CE para 2020 es que sea del 15% (25 a 65 años) (EUROSTAT, 11%)
Claves para la mejora educacion de adultos en España. Felgueroso, 2014

FAILING ADULT EDUCATION.
(...) The 2015 Global Monitoring Report (GMR) has some key lessons for us.  It is at once an impressive and depressing read – at least for adult educators. It points to a dramatic failure to make significant progress on adult literacy since 2000.
 

The Report offers four major reasons for a lack of progress in adult literacy – the lack of political leaders who prioritize the value of adult literacy and the resultant failure to finance the work; weak capacity where there have been campaigns (noting Nepal as an exception); the widespread failure to use mother tongue for non-dominant languages, and the importance of a literate context, in which learners can practise, sustain and improve their literacy skills in everyday life. I would add to the GMR’s list:  the failure to extend gender equality to educational opportunities for adults: women account for 64% of the 781 million adults governments report as being without literacy, (the real total is perhaps half as big again), and this is a proportion that has not changed since 1990.
(...)  Adult learning, then, is not a luxury item to be added to the agenda in times of plenty, it is an integral part of the sustainable development goals. Real progress on the SDGs is impossible if adults are left out of the equation. But while educators understand this, how do we convince the financial planners? By Alan Tuckett, President of the International Council for Adult Education and Professor of Education, University of Wolverhampton in Wordpress, 2015 Warm words and weak outcomes are we about to fail adults a second time?


Agreeing with points made by Alan and Helen’s rejoinder about ignoring the science of learning to read, the GMR (Global Monitoring Report. World Bank) report as well as discussion about adult literacy continue to reflect a conceptual holdover from Dakar Framework. Failing to recognise and emphasize the integral link between goal 3 ” meeting learning needs of all young people and adults… through…learning and life skills programmes” and goal 4 ” achieving a 50 per cent improvement in levels of adult literacy” has led to persistence of a fatal dichotomy of literacy as an isolated activity of literacy programmes and a job for literacy campaigners separate from learning and life skills of youth and adults. The result has been predictable. The same thinking persists in the draft Education 2030 Framework for Action (discussed at WEF in Incheon, but to be finalised by November at UNESCO General conference) in presenting two confusing targets about “technical, vocational and tertiary education” (target 4.3) and increasing “by x% number of youth and adults who have … technical and vocational skills, for employment, decent jobs…(Target 4.4). Then there is Target 4.6 – “By 2030, ensure that all youth at least x% of adults… achieve literacy and numeracy.” Again a fragmented and narrow view of skills for life and work and adult literacy that fails to link these within a lifelong learning perspective – at least 50 years of experience and lessons on adult literacy to the contrary. This is a challenge for all who take adult learning and education and lifelong learning seriously.

MORE FIGURES
The world population is currently around 7.5 billion people and is projected to grow to 10 billion about 40 years from now
Globally, life expectancy has increased from 47 years to 71 years since 1950, and per-capita income has quadrupled since the end of World War II.Lagarde. March, 2016

El envejecimiento frenará el crecimiento y disparará al 25% el gasto. En el caso de la sostenibilidad fiscal, Lagarde advirtió de que en los países avanzados se espera que el gasto relacionado con el envejecimiento de la población suba del 16,5% al 25% del PIB a finales del presente siglo
(...)  En cuanto a la opción de llevar a cabo drásticas reformas en el régimen de derechos a estas prestaciones, los cálculos del FMI sugieren que sería necesario un recorte de las pensiones y beneficios sanitarios del orden de una tercera parte El Economista.03/16. Economia Pensiones y sanidad públicas serán insostenibles sin reformas según el FMI.


Region: North America and Western Europe: Cyprus, Greece, Italy, Malta, Portugal, Spain. 
36.9 % (from 15 and older) Spain. Illiterate population in 2015 Unesco. Education: Literacy statistics trends 1985- 2015 p. 50. Table 6 cont. 

ERASMUS + AND ADULT EDUCATION IN EUROPE. 

 ¿Qué sucederá en el marco del nuevo programa respecto de la enseñanza de adultos?
La movilidad individual de los estudiantes adultos ya no contará con apoyo, a no ser que forme parte de una asociación estratégica. No obstante, los profesores y el personal dedicado a la educación de adultos podrán continuar beneficiándose de experiencias transfronterizas de aprendizaje (tanto a corto como a largo plazo). Las tres acciones actuales de movilidad del personal (formación en el empleo, ayudantías, y visitas e intercambios) se fusionarán en una sola acción. Las asociaciones estratégicas contribuirán a la modernización de las organizaciones de educación de adultos.
También se pondrá en marcha una nueva plataforma electrónica para el aprendizaje de adultos en Europa (EPALE).  Europa. Erasmus, 2013













Aumenta entre adultos http://sociedad.elpais.com/sociedad/2012/12/16/actualidad/1355684044_499779.html

La educación supone el 0.2% del PIB en Las cosas del pensar. blogspot. Sept., 2015


UNESCO In defence of  Adult Education

Problems today.

1 (...) Las economias mas avanzadas del mundo se recuperan lentamente de la profunda recesion que siguio al colapso de los marchitos mercados financieros a fines de 2008. Muchas economias fragiles compartiran las desagradables consecuencias, cuyo desenlace se desconoce actualmente. La perspectiva para los servicios publicos –incluyendo a la educacion– no es prometedora.


2. (...) La verdad es que al lado del precario entorno economico existe una serie de retos que inciden sobre el aprendizaje y la educacion de adultos. La enfermedad, el hambre, la guerra, la degradacion del medio ambiente, el desempleo y la inestabilidad politica siguen dominando la vida de millones de personas. Estos problemas interrelacionados destruyen el tejido social de las comunidades y las familias. Los ciudadanos de muchos paises viven los efectos de la erosion de la cohesion social. Para muchos, los ciclos de exclusion y marginacion persisten y se transmiten de una generacion a otra.
 
3. (...) Sin embargo, todos los que trabajan en el campo de la educacion (en genral) saben muy bien que la inadecuacion de los recursos limita esas oportunidades (en un mundo conectado las oportunidades dee aprendizaje son múltiples), mina la calidad de la educacion y reduce los resultados del aprendizaje. Estos problemas se agravan en el sector de la educacion de adultos, que raras veces constituye una prioridad politica y sufre de una financiacion cronica insuficiente.


 


La EA ofrece beneficios desde lo personal a lo social. Para saber más UNESCO. Informe Mundial sobre el Aprendizaje y Educación de Adultos. German, 2010
 

La transmisión de una generación a otra:  Nivel de educación de los adultos y nivel educativo de sus padres. Educación de adultos en España en relación a la Unión Europea. El País, 2013

 


Fuente: Eurostat.

No es facil aceptar que el factor mas determinante de estado social de una persona es la capacidad intelectual y la de integracion social. No es absoluto, estos determinates dan positivo entre el 70% y el 85% de los casos en los ultimos estudios realizados.
1º. Ya es aceptado que el nivel de integracion social tiene una relacion con el IQ de la persona, y es hereditario.
2º. Hay un dinamismo en individuos (llamemolos "normales") de incrementar su IQ, basado en la genética familiar y entrenamiento intelectual.
3. Tercero, aceptado es, que se puede incrementar generacionalmente la capacizad IQ con entrenamiento (educación) entre los 5 y los 13 de edad entre un 3% y un 50% superior a los padres.
4º. Los ADN que determinan IQ son constantes, y replicables y se podrán transmitir - estudios colaborativos entre BGI Institute, Trinity College of England, MIT, Harvard Med School Research y una veintena mas- estan cerca de terminar las variantes de ADN que lo determinan. Para quellos interesados ver: Newscientist. Best evidence yet that a single gene can affect IQ. 2012 

The best models for philanthropic success, a welcome possibility in this critical field is on the compromise of given
El compromiso de dar.  Its soaring popularity suggests that it will be a crucial component of twenty-first-century problem-solving.

(...) According to media reports, nearly 25% of the money given away in 2014 by the top 50 philanthropists in the US came from tech entrepreneurs age 50 or younger, compared with 19% in 2013 and 4% in 2012. (See the exhibit and World Forum, 2016/02 How tech entrepreneurs are disrupting philanthropy)(...) Filántropos de las tecnologías de hoy desafían ese enfoque con una mentalidad de capital riesgo inherentemente proactivos. En lugar de esperar a que las propuestas lleguen a ellos, buscan  activamente lugares para poner su dinero. También priorizan la velocidad y rápido impacto. Decididos a ver los resultados en sus propias vidas, están dispuestos a hacer apuestas grandes, a menudo arriesgadas. Algunos incluso tratan sus inversiones filantrópicas como esfuerzos de capital de riesgo, aplicando modelos de acciones creativas para asegurar un retorno y exigentes resultados medibles para justificar dar dinero. (...) Today’s tech philanthropists challenge that approach with an inherently proactive venture capital mind-set. Rather than wait for proposals to come to them, they actively seek places to put their money. They also prioritize speed and rapid impact. Determined to see results in their own lifetimes, they’re willing to make big, often risky bets. Some even treat their philanthropic investments like venture capital endeavors, applying creative equity models to ensure a return and demanding measurable results to justify further giving. For example, Newschools.org is a national nonprofit venture philanthropy working to transform public education John Doerr of Kleiner Perkins Caufield Byers who uses a venture capital-like model to distribute money to organizations such as the NewSchools Venture Fund. He expects investment returns in exchange for his financial contributions and strategic expertise. Giving money for NewSchools Venture Fund invests in both nonprofit and for-profit organizations that are working to improve public education in a variety of ways. Our venture portfolio includes more than 150 organizations across the country.(...) One of the major problems in education research, especially as funded by large philanthropy, is that the findings are inaccessible to so many on the ground – working day to day – in schools around the nation.  Newschools org New evidence about the promise of personalized learning

John Doerr and the Educational reforms Doerr: la reforma de la educación ha sido y continuará para ser utilizado como un sustituto de las reformas económicas necesarias en los Estados Unidos.
Otros: Pierre Omidyar ( a World of Positive Returns to Laurene Powell Jobs (Emerson Collective. Perspective: Students Share Ideas for Fixing Our Schools).

Peligros:

Perturbar el campo de la filantropía tiene riesgos. Emprendedores tecnológicos ya mantienen el poder económico enorme en Silicon Valley y más allá. Su incursión en la filantropía pretende más extender el alcance de unas pocas luminarias y podría desanimar a otros jugadores. Por ejemplo, una infusión masiva de fondos filantrópicos en un solo distrito escolar o un área minima de investigación podría desplazar enfoques alternativos y a otros actores importantes, como gobiernos, inversión privada o a las organizaciones de base. La concentración resultante de ese poder podría crear conflictos políticos o socavar aquellos con profunda experiencia en un área en particular. También podría dejar un vacío si el filántropo decide redirigir fondos hacia una causa diferente. Disrupting the field of philanthropy is not without risks. Technology entrepreneurs already hold enormous economic power in Silicon Valley and beyond. Their foray into philanthropy further extends the reach of a few luminaries and could discourage other players. For example, a massive infusion of philanthropic funds into a single school district or a narrow area of research could crowd out alternative approaches and other important players, such as government, private investment, or grassroots organizations. The resulting concentration of power could create policy conflicts or undermine those with deep experience in a particular area. It could also leave a void should the philanthropist decide to redirect funding toward a different cause.
(...) None of this is to say that the government should relinquish its own role in addressing major public challenges. For all their money, not even billionaire philanthropists like Zuckerberg and Gates can implement solutions on a regional, national, or global scale. But they can assume the upfront risks of developing and testing new approaches to tackling long-term social and environmental problems. And then they can advocate for policy changes and public funding to scale those approaches that work.

Esto no quiere decir que el gobierno debe renunciar a su propio papel frente a importantes desafíos públicos. Para todo su dinero, filántropos multimillonario como Zuckerberg y Gates pueden implementar las soluciones a escala regional, nacional o global. Además, pueden asumir los riesgos iniciales de desarrollo y prueba de nuevos enfoques para abordar problemas sociales y ambientales a largo plazo. Pueden abogar para cambios de política y financiación pública para ampliarlos hacía enfoques que funcionen.













These tech philanthropists are bringing fresh thinking and new approaches to the field of philanthropy.
 1512B08-tech entrepreneurs philanthropy Statista















Word Forum, agenda. 2015/12. Why Chan and Zuckerberg are modern altruists: la llamada "filantropia de impacto".

La filantropía es sólo una manera de enfrentar los desafíos sociales y ambientales. Impacto invertir un término acuñado en el año 2007 en una conferencia auspiciada por la Fundación Rockefeller, uno de los philantropos tradicionales más antiguos es otra. A diferencia de los donantes filantrópicos, los inversores de impacto buscan rendimientos sociales y financieros de sus inversiones. La inversión de impacto no sólo amplía la riqueza disponible; promueve proyectos que producirán retornos autosostenibles.But philanthropy is only one way to address social and environmental challenges. Impact investing – a term coined in 2007 at a conference sponsored by the Rockefeller Foundation, one of the oldest traditional philanthropies – is another. Unlike philanthropic donors, impact investors seek both social and financial returns on their investments. Impact investing not only broadens the pool of available wealth; it fosters projects that will produce self-sustaining returns.
La iniciativa de Chan-Zuckerberg es un ejemplo de alto perfil del rápido crecimiento de las finanzas de impacto social que complementan y apoya la filantropía tradicional. Chan y Zuckerberg se benefician de no impuestos transfiriendo de su patrimonio a una sociedad de responsabilidad limitada. Pero cuando donan acciones de Facebook a una organización caritativa, el destinatario no tendrá que pagar impuesto sobre ganancias de capital cuando liquida las acciones y pone el dinero a trabajar. Y Chan y Zuckerberg tienen una deducción caritativa por el valor de las acciones en el momento que son donadas.
Mientras tanto, serán libres de utilizar parte de su fortuna como "inversores de impacto" en las empresas sociales con fines de lucro con promesa financiera y social pueden devolver (y tienen que pagar impuestos sobre las ganancias que cosechan). También pueden optar por invertir a cambio en la promoción y actividad incluso política. Esto es exactamente lo que muchos de principales filantrópos basados en la tecnología de esta generación, como Pierre Omidyar a Laurene Powell Jobs, están utilizando.
The Chan-Zuckerberg initiative is a high-profile example of the rapid growth of social-impact finance that complements and supports traditional philanthropy. Chan and Zuckerberg will receive no tax benefit from transferring their wealth to a limited liability corporation. But when they donate Facebook shares to a charitable organization, the recipient won’t have to pay capital gains tax when it liquidates the shares and puts the money to work. And Chan and Zuckerberg will get a charitable deduction for the value of the shares at the time they are donated. Meanwhile, they will be free to use part of their fortune as impact investors in for-profit social enterprises that promise both financial and social returns (and they will have to pay taxes on the profits they reap). They can also choose to invest in advocacy and even political activity to encourage change. This is exactly the approach that many of this generation’s major tech-based philanthropists, from Pierre Omidyar ( a World of Positive Returns to Laurene Powell Jobs (Emerson Collective. Perspective: Students Share Ideas for Fixing Our Schools), are using.
A growing number of foundations – such as the Bill & Melinda Gates Foundation, the Rockefeller Foundation, and the Kresge Foundation – are increasing their investment in activities that further their philanthropic goals, and https://www.omidyar.com/
The strategy adopted by Chan and Zuckerberg, a combination of traditional philanthropy and impact investing, is exactly in sync with the most promising trends in modern altruism.

Filantropos no tienen que responder a los funcionarios públicos o dar dinero a los accionistas privados.

Este modelo les permita financiar ideas audaces, innovadores. Y, en contraste con los sectores públicos y con fines de lucro, pueden adoptar un horizonte de muy largo plazo para problemas que requieren décadas para resolver. Philanthropies don’t have to answer to public officials or generate returns for private shareholders. That allows them to finance bold, innovative ideas. And, in contrast to both the public and for-profit sectors, they can adopt a very long time horizon for problems that require decades to solve.

En muchos sentidos, la filantropía tradicional funciona como capital de riesgo. Ellos sabrán que muchos de sus proyectos no pagarán, pero ellos apuestan a que algunos resultan ser pioneros en avances, y que su éxito será provocar cambios en la política o atraer mayores flujos de fondos privados con fines de lucro y públicas. In many ways, traditional philanthropies operate like venture capitalists. They might know that many of their projects will not pay off, but they are betting that a few will turn out to be pioneering breakthroughs, and that their success will spark policy changes or attract larger flows of public and for-profit private funding.



Y como complemento La industria de la privatizacion en Europa

La ciudadanía europea ha sido testigo de cómo una oleada de privatizaciones barría sus países en los últimos años. El informe del Transnational Institute (TNI) Privatizando Europa,1 publicado en 2013, demostraba cómo la Unión Europea (UE) y el Fondo Monetario Internacional estaban utilizando la crisis económica como una forma de impulsar programas de privatización en países endeudados de la UE, a pesar de la gran oposición popular que estos suscitaban.
Tres años después, este informe repasa las consecuencias de esas privatizaciones. Sus páginas se centran en el proceso y en los actores empresariales que se han beneficiado, y analiza si la venta de patrimonio estatal ha cumplido con las promesas que se utilizaron para justificar su privatización
 
 



LA DESIGUALDAD CON LOS PAISES DEL NORTE DE EUROPA
Desigualdad 2016-01-30 Dinamarca es el país rico más desigual en términos de la riqueza de sus ciudadanos. Su ratio es 89,3%, frente al 67,1% de España. No es una excepción: Suecia (80,9%), Suiza (80,3%), Alemania (77,5%) e incluso Francia (70,3%) también son más desiguales que nuestro país. See Credit Suisse Research Institute

OTHERS.
New EAEA project to produce advocacy tools for financing adult education
The objective is to monitor, analyse and improve adult education policies and mechanisms in funding adult education.

FinALE project



Age Demands Action campaign manual HelpInternational

We believe that older people are the best advocates for change on the issues that affect their lives.

This campaign training manual aims to strengthen older people’s knowledge, skills and confidence to grow as campaigners and change their communities and societies for the better.


On 9 September, HelpAge launched the Global AgeWatch Index, which highlights the social and economic wellbeing of older men and women across the world.

Only 96 countries can be included in the global rankings highlighting the importance of dissagregated data on older people to be collected by governments and citizens.

WHO Spain. http://www.who.int/gho/countries/esp.pdf?ua=1





5.01 Secondary education enrollment rate ............................ 460


5.02 Tertiary education enrollment rate .................................. 461


5.03 Quality of the educational system .................................. 462


5.04 Quality of math and science education .......................... 463


5.05 Quality of management schools .................................... 464


5.06 Internet access in schools ............................................. 465


5.07 Local availability of specialized research and training services ...................................................... 466

5.08 Extent of staff training .................................................... 467
 
 

 

Gross tertiary education enrollment rate | 2011 or most recent year available. Tasa de matrícula.  5.02 Tertiary education enrollment rate 8 Rank over 146. Spain. 82.6
4 Rank. 5.05 Quality of management schools 5.8 (1 poor- 7 the best) Mean 4.2


5.08 Extent of staff training. In your country, to what extend do companies invest in training and employee development? 97 over 148 Spain.......3.7 Mean 4

 Demografía en España. Envejecimiento. En "Nada es gratis" y 
España camino-de-ser-el-pais-mas-envejecido-de-Europa
Según el INE, en las próximas cuatro décadas habrá 8,7 millones menos de personas en edad de trabajar (entre 16 y 66 años) y al mismo tiempo 8 millones más de personas mayores de 67 años y el peso de los octogenarios en la población total se triplicará hasta alcanzar el 18% del total.



De cara a las próximas cinco décadas, España seguirá siendo uno de los países con mayor esperanza de vida al nacer y a los 65 años. En el gráfico 1 se muestra la evolución de la esperanza de vida al nacer y a los 65 años desde el año 2002, el incremento observado hasta 2014 y el avance esperado desde 2014 hasta el año 2050. Como se puede ver, según las proyecciones de Eurostat, en el año 2050 España tiene la mayor esperanza de vida al nacer en el caso de las mujeres, y es el segundo país para hombres y esperanza de vida a los 65 años, tanto hombres como mujeres.


 SPAIN. How to make inclusive growth a reality.
Inclusive growth has been defined as output growth that is sustained over decades, is broad-based across economic sectors, creates productive employment opportunities for a great majority of the country’s working age population, and reduces poverty.1 Inclusive growth is about both the pace and pattern of economic growth. Here
Detailed view of how Spain scores on all 140+ indicators.
Advanced Economy Inclusive growth. Report, 2015. Davos.
Government Debt in 2013 Results 93.9
Education Spain faces a number of challenges in making its growth process more inclusive. On the positive side, the country benefits from relatively strong infrastructure and basic services, which have improved markedly over the years – particularly transport and healthcare. On the other hand, its education system suffers from a lack of quality and equity for students from different socioeconomic backgrounds. Related to these concerns are extremely high levels of unemployment, particularly youth unemployment, perhaps unsurprisingly accompanied by a large informal sector. Fostering entrepreneurship and making it easier and more financially viable to start a business will be critical for unlocking much-needed employment opportunities. To these ends, the country could make better use of the latest technologies by improving access to and affordability of IT.

OECD Skills beyond school (2015) ENG--Final.
La OCDE opina. 
CEOE. El País. 2016/05/10

CEOE calcula que el envejecimiento facilita la reducción del paro al 8% en 2025. Hasta 2017 la patronal estima que el número de desempleados bajará en unas 900.000 personas


Deterioro del mercado laboral principal causa de la desigualdad. Ver gráficos.  

European Regional policy. Working regions, 2020. Globalisation.

Global Peace Index. Paises de paz Vision of humanity. 2016 
Puesto 28 Spain. Europe is once again the most peaceful geographical region in the world according to the GPI. It now accounts for six of the top seven places in the global rankings.

No hay comentarios:

Publicar un comentario